تبلیغات
بانک جامع احادیث و روایات - حدیث زبان
 بانک جامع احادیث و روایات
محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ...
آخرین مطالب
لینک دوستان
+ نویسنده امیر حسین منتظرالمهدی در 03:51 ب.ظ | نظرات()
حدیث زبان
حدیث (1) امام على علیه السلام :

ما أَضمَرَ أَحَدٌ شَیئا إِلاّ ظَهَرَ فى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَصَفَحاتِ وَجهِهِ؛
هیچ كس چیزى را در دل پنهان نداشت، جز این كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد.

نهج البلاغه، حكمت 26

حدیث (2) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

مَن كانَ یُؤمِنُ بِاللّه  وَالیَومِ الخِرِ فَلیَقُل خَیرا أَو لِیَسكُت؛
هركس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید سخن خیر بگوید یا سكوت نماید.

 نهج الفصاحه، ح 2915

حدیث (3) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

جَمالُ الرَّجُلِ فَصاحَةُ لِسانِهِ؛
زیبایى مرد به شیوایى زبان اوست.

كنزالعمال، ج10، ص152، ح28775

حدیث (4) امام باقر علیه السلام :

إِنَّ هذَا اللِّسانَ مِفتاحُ كُلِّ خَیرٍ وَشَرٍّ فَیَنبَغى لِلمُؤمِنِ أَن یَختِمَ عَلى لِسانِهِ كَما یَختِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَفِضَّتِهِ؛
براستى كه این زبان كلید همه خوبیها و بدیهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود مهر زند، همان گونه كه بر (كیسه) طلا و نقره خود مُهر مى زند.

تحف العقول، ص 298

حدیث (5) امام على علیه السلام :

إِنَّ فِى النسانَ عَشرُ خِصالٍ یُظهِرُها لِسانُهُ: شاهِدٌ یُخبِرُ عَنِ الضَّمیرِ وَحاكِمٌ یُفصِلُ بَینَ الخِطابِ وَناطِقٌ یَرُدُّبِهِ الجَوابَ وَشافِعٌ یُدرِكُ بِهِ الحاجَةَ وَواصِفٌ یَعرِفُ بِهِ الشیاءَ وَ أَمیرٌ یَمُرُ بِالحُسنِ وَواعِظٌ یَنهى عَنِ القَبیحِ وَمُعِزٌّ تَسكُنُ بِهِ الحزانَ وَحاضِرٌ تُجلى بِهِ الضَّغائِنُ وَمونِقٌ تَلتَذُّ بِهِ السماعُ؛
در انسان ده خصلت وجود دارد كه زبان او آنها را آشكار مى سازد، زبان گواهى است كه از درون خبر مى دهد. داورى است، كه به دعواها خاتمه مى دهد. گویایى است كه بوسیله آن به پرسش ها پاسخ داده مى شود. واسطه اى است كه با آن مشكل برطرف مى شود. وصف كننده اى است كه با آن اشیاء شناخته مى شود. فرماندهى است كه به نیكى فرمان مى دهد. اندرزگویى است كه از زشتى باز مى دارد. تسلیت دهنده اى است كه غمها به آن تسكین مى یابد. حاضرى است كه بوسیله آن كینه ها برطرف مى شود و دلربایى است كه گوشها بوسیله آن لذّت مى برند.

كافى، ج8، ص20، ح4


حدیث (6) امام سجاد علیه السلام :

حَقُّ اللِّسانِ إِكرامُهُ عَنِ الخَنى وَتَعویدُهُ الخَیرَ وَتَركُ الفُضولِ الَّتى لافائِدَةَ لَها وَالبِرُّ بِالنّاسِ وَحُسنُ القَولِ فیهِم؛
حق زبان، دور داشتن آن از زشت گویى، عادت دادنش به خیر و خوبى، ترك گفتار بى فایده و نیكى به مردم و خوشگویى درباره آنان است.

بحارالأنوار، ج71، ص286، ح41

حدیث (7) امام على علیه السلام :

اَللِّسانُ سَبُعٌ إِن خُلِّىَ عَنهُ عَقَرَ؛
زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گیرد.

نهج البلاغه، حكمت 60

حدیث (8) امام صادق علیه السلام :

إِذا أَرادَ اللّه  بِعَبدٍ خِزیا أَجرى فَضیحَتَهُ عَلى لِسانِهِ؛
هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طریق زبانش او را رسوا مى كند.

بحارالأنوار، ج78، ص 228، ح101

حدیث (9) قال الحسین علیه السلام :

إِنَّ لِسانَ ابنَ آدَمَ یُشرِفُ كُلَّ یَومٍ عَلى جَوارِحِهِ فَیَقولُ: كَیفَ أَصبَحتُم؟ فَیَقولونَ: بِخَیرٍ إِن تَرَكتَنا! وَیَقولونَ: اَللّه  اللّه  فینا! وَیُناشِدونَهُ وَیَقولونَ: إِنَّما نُثابُ بِكَ وَنُعاقَبُ بِكَ؛
زبان آدمیزاد، هر روز به اعضاى او نزدیك مى شود و مى گوید: چگونه اید؟ آنها مى گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذارى، خوب هستیم و مى گویند: از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش: و او را سوگند مى دهند و مى گویند: ما فقط به واسطه تو پاداش مى یابیم و به واسطه تو، مجازات مى شویم.

بحارالأنوار، ج71، ص278، ح14

حدیث (10) امام على علیه السلام :

اِحبِس لِسانَكَ قَبلَ أَن یُطیلَ حَبسَكَ وَیُردىَ نَفسَكَ فَلا شَى ءَ أَولى بِطولِ سَجنٍ مِن لِسانٍ یَعدِلُ عَنِ الصَّوابِ وَیَتَسَرَّعُ إِلَى الجَوابِ؛
پیش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زیرا هیچ چیز به اندازه زبانى كه از جاده صواب منحرف مى شود و به جواب دادن مى شتابد، سزاوار زندانى شدن دراز مدّت نیست.

غررالحكم، ج2، ص223، ح2437

حدیث (11) امام باقر علیه السلام :

فى قَولِهِ «قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا» قال: قُولوا لِلنّاسِ أحسَنَ مَا تُحبّونَ أن یُقالَ لَكُم، فَاِنَّ اللّه  عزَّوَجلَّ یُبغِضُ اللَّعّانَ السَّبّابَ الطَّعّانَ عَلىَ المُؤمِنین، اَلفاحِشَ المُتَفَّحِشَ السّائَلَ المُلحِفَ، وَ یُحِبُّ الحَیّى الحَلیمَ اَ لعفیفَ المُتعَفِّـفَ؛

درباره این گفته خداوند كه «با مردم به زبان خوش سخن بگویید» فرمود: بهترین سخنى كه دوست دارید مردم به شما بگویند، به آنها بگویید، چرا كه خداوند، لعنت كننده، دشنام دهند، زخم زبان زن بر مؤمنان، زشت گفتار، بدزبان و گداى سمج را دشمن مى دارد و با حیا و بردبار و عفیفِ پارسا را دوست دارد.

امالى صدوق، ص 326

حدیث (12) امام حسن عسكرى علیه السلام :

فى تفسیر قوله تعالى «وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسنا» قالَ: قُولُوا لِلنّاسِ كُلِّهُم حُسنا مُؤمِنِهُم وَ مُخالِفِهُم، أمّا المؤمِنونَ فَیَبسُطُ لَهُم وَجهَهُ وَ أمّا المُخالِفونَ فَیُكَلِّمُهُم بِالمُداراةِ لاِجتِذابِهِم اِلىَ الیمانِ. فَاِنِ استَتَرَ مِن ذلِكَ بِكفِّ شُرورِهم عَن نَفسِهِ وَ عَن اِخوانِهِ المُؤمِنینَ؛

در تفسیر آیه «با مردم به زبان خوش سخن بگویید» فرمود: یعنى با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف، به زبان خوش سخن بگویید. مؤمن، به هم مذهبان، روى خوش نشان مى دهد و با مخالفان، با مدارا سخن مى گوید تا به ایمان، جذب شوند و حتّى اگر نشدند، با این رفتار، از بدى هاى آنان در حقّ خود و برادران مؤمنش، پیشگیرى كرده است.

مستدرك الوسائل، ج 12، ص 261

حدیث (13) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

یُعَذِّبُ اللّه  اللِّسانَ بِعَذابٍ لا یُعَذِّبُ بِهِ شَیئا مِنَ الجَوارِ حِ، فَیَقولُ: اَى رَبِّ، عَذَّبتَنى بِعَذابٍ لَم تُعَذِّب بِهِ شَیئا؟! فَیُقالُ لَهُ: خَرَجَت مِنكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَت مَشارِقَ الرضِ وَ مَغارِبَها، فَسُفِكَ بِها الدَّمُ الحَرامُ وَ انتُهِبَ بِها المالُ الحَرامُ وَ انتُهِكَ بِها الفَرجُ الحَرامُ؛

خداوند! زبان را عذابى دهد كه هیچ یك از اعضاى دیگر را چنان عذابى ندهد. زبان گوید: اى پروردگار! مرا عذابى دادى كه هیچ چیز را چنان عذاب ندادى! در پاسخش گفته شود: سخنى از تو بیرون آمد و به شرق و غرب زمین رسید و به واسطه آن خونى بناحقّ ریخته شد و مالى به غارت رفت و ناموسى هتك شد.

كافى، ج2، ص 115، ح 16

حدیث (14) امام صادق علیه السلام :

كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ اَ لسِنَتِكُم، لِیَرَوا مِنكُم الوَرَعَ وَ الجتِهادَ وَ الصَّلاةَ وَ الخَیرَ، فَاِنَّ ذلِكَ داعیَةٌ؛

مردم را به غیر از زبان خود، دعوت كنید، تا پرهیزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى را از شما ببینند، زیرا اینها خود دعوت كننده است.

كافى، ج 2، ص 78، ح 14

حدیث (15) پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :

إنَّ لِسانَ المُؤمِنَ وَراءَ قَلبِهِ فَإِذا أَرادَ أَن یَتَكَلَّمَ بِشَیءٍ یُدَبِّرُهُ قَلبُهُ ثُمَّ أمضاهُ بِلِسانِهِ وَ إنَّ لِسانَ المُنافِقِ أمامَ قَلبِهِ فَإِذا هَمَّ بِشَیءٍ أمضاهُ بِلِسانِهِ وَلَم یَتَدَبَّرهُ بِقَلبِهِ؛

زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگوید درباره آن مى‏اندیشد و سپس آن را مى‏گوید اما زبان منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن كند آن را به زبان مى‏آورد و درباره آن نمى‏اندیشد.

تنبیه الخواطر، ج1، ص 106

حدیث (16) امام على علیه‏السلام :

عَلى لِسانِ المُؤمِنِ نُورٌ یَسطَعُ وَعلى لِسانِ المُنافِقِ شَیطانٌ یَنطِقُ؛

بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شیطانى است كه سخن مى‏گوید.

شرح نهج البلاغه، ابن‏أبى‏الحدید، ج20، ص280، ح 218

حدیث (15) امام على علیه‏السلام :

وَرَعُ المُنافِقِ لایَظهَرُ إلاّ عَلى لِسانِهِ؛

پرهیزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.

غررالحكم، 10130

حدیث (16) امام على علیه‏السلام :

عِلمُ المُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلمُ المُؤمِنِ فی عَمَلِهِ؛

دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.

غررالحكم، ح6288

حدیث (17) امام على علیه‏ السلام :

اِنَّ لِسانَ المُؤمِنِ مِن وَراءِ قَلبِهِ وَ اِنَّ قَلبَ المُنافِقِ مِن وَراءِ لِسانِهِ، لاَِنَّ المُؤمِنَ اِذا اَرادَ اَن یَتَكَلَّمَ بِكَلامٍ تَدَبَّرَهُ فى نَفسِهِ، فَاِن كانَ خَیرا اَبداهُ وَ اِن كانَ شَرّا واراهُ وَ اِنَّ المُنافِقَ یَتَكَلَّمُ بِما اَتى عَلى لِسانِهِ لا یَدرى ماذا لَهُ وَ ماذا عَلَیهِ؛

زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زیرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى بگوید، ابتدا درباره آن مى‏اندیشد، اگر خوب بود اظهارش مى‏كند و اگر بد بود آن را پنهان مى‏دارد. اما منافق هر چه به زبانش آید مى‏گوید، بى آن‏كه بداند چه سخنى به سود او و چه سخنى به زیان اوست.

نهج البلاغه، خطبه 176

حدیث (18) امام باقر علیه‏ السلام :

اِنَّ هذَا اللِّسانَ مِفتاحُ كُلِّ خَیرٍ وَ شَرٍّ، فَیَنبَغى لِلمُؤمِنِ اَن یَختِمَ عَلى لِسانِهِ كَما یَختِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِهِ؛

به راستى كه این زبان كلید همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شایسته است كه مؤمن زبان خود را مُهر و موم كند، همان گونه كه (صندوق) طلا و نقره خود را مُهر و موم مى‏كند.

تحف العقول، ص 298

حدیث (19) امام صادق علیه‏ السلام :

اِنَّ لاِهلِ الجَنَّةِ اَربَعَ عَلاماتٍ: وَجهٌ مُنبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعطیَةٌ؛

 بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.

مجموعه ورام، ج 2، ص 91

حدیث (20) امام على علیه‏ السلام :

عَوِّد لِسانَكَ لینَ الكَلامِ وَ بَذلَ السَّلامِ، یَكثُر مُحِبّوكَ وَ یَقِلَّ مُبغِضوكَ؛

زبان خود را به نرمگویى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زیاد و دشمنانت كم شوند.

غررالحكم، ح 6231

حدیث (21) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

مَن دَفَعَ غَضَبَهُ دَفَعَ اللّه‏ُ عَنهُ عَذابَهُ وَ مَن حَفِظَ لِسانَهُ سَتَرَ اللّه‏ُ عَورَتَهُ؛

هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كیفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دارد، خداوند عیبش را بپوشاند.

امالى طوسى ، ص 349، ح 721

حدیث (22) امام باقر علیه‏ السلام :

لا یَسلَمُ أحَدٌ مِنَ الذُّنوبِ حَتَّی یَخزُنَ لِسانَهُ؛

هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.

بحارالانوار، ج75، ص17

حدیث (23) امام حسین علیه‏ السلام :

لا تَقُولُوا باَلسِنَتِکُم ما یَنقُصُ عَن قَدرِکم؛

چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.

جلاءالعیون، ج۲، ص۲۰۵

حدیث (24) امام صادق علیه‏ السلام :

انَّ أبغَضَ خلقِ اللهِ عبدٌ أتقی الناسُ لسانَهُ؛

همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند.

جهاد النفس،ح672

حدیث (25) امام صادق علیه‏ السلام :

کُونُو دُعاةً للنّاسِ بِغَیر اَلسِنَتِکُم لِیَرُوا منکُم الوَرَع و الاِجتهادَ و الصَّلاة و الخیر فَانَّ ذلکَ داعیةٌ؛

مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می خواند

جهادالنفس، ح‏195

حدیث (26) امام سجاد علیه‏ السلام :

المؤمنُ یَصمُتُ لِیَسلَمَ، ویَنطِقُ لِیَغنَمَ؛

مؤمن، خاموشى اختیار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گوید تا سودى ببرد.

الكافی: ج 2، ص 231، ح 3 (میزان الحكمة: ج 4، ص 2863)

 

حدیث (27) امام علی علیه‏ السلام :

 لا تَقُل ما لا تُحِبُّ أن یُقالَ لَكَ؛

آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره دیگران مگوى.

(بحارالأنوار، ج 77، ص 132)

حدیث (28) پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله):

أفشِ السَّلامَ یَكثُرْ خَیرُ بَیتِكَ؛

سلام را رواج ده تا خیر و بركت خانه ‏ات زیاد شود.


الخصال، ص 181

 

حدیث (29) پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله):

إیّاكَ و ما یُعتَذَرُ مِنهُ

بپرهیز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.

بحارالأنوار - ج 78 - ص 200 میزان الحکمة ج5-ص525-ح9480



برچسب‌ها: حدیث ،زبان ،بانک جامع ،احادیث ،روایات ،منتظر ،کازرون ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.