تبلیغات
بانک جامع احادیث و روایات - چهل حدیث"الگوی خانواده"
 بانک جامع احادیث و روایات
محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ... محرم آمد ...
آخرین مطالب
لینک دوستان
چهل حدیث"الگوی خانواده"
قرآن کریم :

عاشِروهُنَّ بِالْمَعْروفِ فَاِنْ كَرِهْتُموهُنَّ فَعَسى اَنْ تَـكْرَهوا شَیْئا وَ یَجْعَلَ اللّه‏ُ فیهِ خَیْرا كَثیرا؛ سوره نساء، آیه ۱۹

با زنان به شایستگى رفتار كنید، و اگر آنها به جهتى ناخوشایندتان بودند اظهار نكنید چه بسا چیزها كه ناپسند شماست، حال آن‏كه خداوند در آن، خیر فراوانى براى شما قرار داده است.
۱پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛

هر كس دوست دارد خداوند را پاك و پاكیزه دیدار كند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

۲پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : خَیْرُ النِّـكاحِ اَیْسَرُهُ؛

بهترین ازدواج آسان‏ترین آن است. نهج الفصاحه ، ح ۱۵۰۷

۳پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ زَوَّجَ كَریمَتَهُ مِنْ فاسِقٍ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهُ؛

هر كس دختر گرامیش را به ازدواج مردى گنه‏كار درآورد، در حقیقت نسل خود راضایع كرده است. مكارم الاخلاق، ص ۲۰۴

۴پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : ایّاكُمْ وَ خَضْراءَ الدَّمَنِ، قیلَ: یا رَسولَ اللّه‏ِ و ما خَضْراءُ الدَّمَنِ؟ قالَ:اَلْمَرْاَةُ الحَسْناءُ فى مَنْبَتِ السّوءِ؛

از سبزه در زباله‏دانى دورى كنید! گفتند: اى رسول خدا سبزه در زباله‏دانى چیست؟فرمودند: زن زیبا در خانواده بد. كافى، ج ۵، ص ۳۳۲، ح ۴

۵امام على علیه‏ السلام : لا تُغالوا فى مُهورِ النِّساءِ فَیَكونَ عَداوَةً ؛

مهریّه‏هاى زنان را سنگین نگیرید، كه باعث كدورت و دشمنى مى‏شود. مكارم الاخلاق، ص ۲۳۷

۶امام سجاد علیه‏ السلام : حَقُّ رَعیَّتِكَ بِمِلْكِ النِّـكاحِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه‏َ جَعَلَها سَكَنا وَ مُسْتَراحا وَ اُ نْسا وَ واقیَةً وَ كَذلِكَ كُلُّ واحِدٍ مِنْكُما یَجِبُ اَنْ یَحْمَدَ اللّه‏َ عَلى صاحِبِهِ وَ یَعْلَمَ اَنَّ ذلِكَنِعْمَةٌ مِنْهُ عَلَیْهِ وَ وَجَبَ اَنْ یُحْسِنَ صُحْبَةَ نِعْمَةِ اللّه‏ِ وَ یُكْرِمَها وَ یَرْفَقَ بِها وَ اِنْ كانَ حَقُّكَعَلَیْها اَغْلَظَ وَ طاعَتُكَ بِها اَ لْزَمَ فیما اَحْبَبْتَ وَ كَرِهْتَ ما لَمْ تَـكُنْ مَعْصیَةً فَاِنَّ لَها حَقَّالرَّحْمَةِ وَ الْمُؤانَسَةِ وَ مَوْضِعَ السُّكونِ اِلَیْها قَضاءَ اللَّذَّةِ الَّتى لابُدَّ مِنْ قَضائِها وَ ذلِكَعَظیمٌ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ؛

حق زن آن است كه بدانى خداوند او را مایه آرامش و آسایش و همدم و پرستار توقرار داده است، هم چنین بر هر یك از شما واجب است كه خداوند را بخاطر وجوددیگرى ستایش كند و بداند كه او نعمتى است كه خداوند ارزانى داشته و واجب است كهبا نعمتِ خداوندى رفتار نیك داشته باشد و او را گرامى بدارد و با او سازگارى كند و هرچند حق تو بر زنت بیشتر است و فرمان‏پذیرى از تو، در هر چه دوست مى‏دارى یانمى‏پسندى، تا آن‏جا كه گناه نباشد، بر او لازم‏تر است، در هر حال او این حق را دارد كه ازتو مهربانى ببیند و از همدمى تو برخوردار شود، و حق دارد كه در برآوردن كامى كه بهناچار باید برآورده شود، آرامش و آسایشش تأمین شود و این حقى بس بزرگ است وهیچ نیرو و توانى جز به خداوند نیست. تحف العقول ، ص ۲۶۱

۷امام صادق علیه‏ السلام : ثَلاثَةٌ لا یُرفَعُ لَهُم عَمَلٌ... وَ امرَاَةٌ زَوْجُها عَلَیْها ساخِطٌ ؛

سه نفرند كه هیچ عملى از آنها پذیرفته نمى‏شود... و زنى، كه شوهرش نسبت به اوخشمگین باشد. كافى ، ج ۵، ص ۵۰۷، ح ۳

۸امام سجّاد علیه‏ السلام : وَ أمّا حَقُّ وَلَدِكَ فَتَعْلَمَ اَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضافٌ اِلَیْكَ فى عاجِلِ الدُّنْیا بِخَیْرِهِوَ شَرِّهِ وَ اَ نَّكَ مَسئوُلٌ عَمّا وُلّیْتَهُ مِنْ حُسْنِ الاَْدَبِ وَالدَّلالَةِ عَلى رَبِّهِ وَ الْمَعونَةِ لَهُ عَلىطاعَتِهِ فیكَ وَ فى نَفْسِهِ فَمُثابٌ عَلى ذلِكَ وَ مُعاقَبٌ فَاَعْمَلْ فى اَمْرِهِ عَمَلَ المُتَزَیِّنِ بِحُسْنِ اَ ثَرِهِ عَلَیْهِ فى عاجِلِ الدُّنْیا، المُعذِرِ اِلى رَبِّهِ فیما بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ، بِحُسْنِ الْقیامِعَلَیْهِ وَ الاَْخْذِ لَهُ مَنْهُ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه‏ِ ؛

حقّ فرزند تو آن است كه بدانى او از توست و در این جهان در نیك و بدِ خویشوابسته به توست و با تو نسبت به پرورش دادن خوب و راهنمایى كردن او به راهپروردگارش و یارى رساندن به او در اطاعت خداوند هم درباره خودت و هم حق اومسؤول هستى و براساس این مسئولیت پاداش مى‏گیرى و كیفر مى‏بینى، پس در كار فرزندهمچون كسى عمل كن كه كارش را در این دنیا به حسن اثر خویش آراسته مى‏كند و توبه سبب حسن رابطه میان خود و او سرپرستىِ خوبى كه از او كرده‏اى و نتیجه الهى كه ازاو گرفته‏اى، نزد پروردگار خویش معذور باشى و هیچ نیرو و توانى جز به خداوند نیست. تحف العقول، ص ۲۶۳

۹امام سجاد علیه‏ السلام : فَحَقُّ اُمِّكَ فَاَنْ تَعْلَمَ اَ نَّها حَمَلَتْكَ حَیْثُ لا یَحْمِلُ اَحَدٌ اَحَدا وَ اَطْعَمَتْكَمِنْ ثَمَرَةِ قَلْبِها ما لا یُطْعِمْ اَحَدٌ اَحَدا وَ اَ نَّها وَقَتْكَ بِسَمْعِها وَ بَصَرِها وَ یَدِها وَ رِجْلِها وَشَعْرِها وَ بَشَرِها وَ جَمیعِ جَوارِحِها مُسْتَبْشِرَةً بِذلِكَ فَرِحَةً مُوابِلَةً مُحْتَمِلَةً لِما فیهِمَكرُوهُها وَ اَ لَمُها وَ ثِقْلُها وَ غَمُّها حَتّى دَفَعَتْها عَنْكَ یَدُالْقُدْرَةِ وَ اَخْرَجَتْكَ اِلَى الاَْرْضِفَرَضَیْتَ اَنْ تَشْبَعَ وَ تَجوعَ هىَ وَ تَكْسُوَكَ وَ تَعْرى وَ تَرْویَكَ وَ تَظْمَاَ وَ تُظِلَّكَ وَ تَضْحىوَ تُنَـعِّمَكَ بِبُؤْسِها وَ تُلَذِّذَكَ بِالنَّوْمِ بِاَرَقِها وَ كانَ بَطْنُها لَكَ وِعاءً وَحِجْرُها لَكَ حِواءً وَثَدْیُها لَكَ سِقاءً وَ نَفْسُها لَكَ وِقاءً تُباشِرُ حَرَّ الدُّنْیا وَ بَرْدَها وَ دونَكَ، فَتَشْكُرَها عَلى قَدْرِذلِكَ وَ لا تَقْدِرُ عَلَیْهِ اِلاّ بِعَوْنِ اللّه‏ِ وَ تَوْفیقِهِ؛

حق مادرت این است كه بدانى او تو را چنان در رحم خویش نگهداشته و پرورشداده كه كس دیگرى را بدان گونه برنگیرد، و از میوه دل خود تو را چنان تغذیه نموده كههیچ كس دیگرى را آن‏گونه غذا ندهد و به راستى تو را با گوش و چشم و دست و پا وپوست و تمام اعضا و جوارحش با خوش‏رویى و دلشادى نگهدارى كرده و هر ناگوارى و درد و سختى و نگرانى دوران باردارى ر تحمّل كرده، چنان كه دستِ تجاوز آفات وبلای را از تو دور ساخته و تو را بر زمین نهاده و خشنود بوده است كه تو سیر باشى و اوخودش گرسنه مانَد، و تو لباس بر تن داشته باشى و او برهنه باشد و تو را سیراب سازد وخودش تشنه مانَد و تو را در سایه قرار دهد و خودش زیر آفتاب بسربرد، و با بیچارگىخود تو را نعمت دهد، و با بى‏خوابى خود به تو لذّت خواب را چشاند، و شكمش ظرفوجودِ تو بوده و دامنش پرورشگاه تو و پستان چشمه نوش تو و جانش نگهدارت بودهاست. سرد و گرم دنیا را براى تو و به خاطر تو چشیده است، پس براى قدرشناسى از اینهمه ایثار و از خودگذشتگى او را سپاس گزار باش و جز با یارى و توفیق خداوندنخواهى توانست این همه را قدردانى كنى. تحف العقول ، ص ۲۶۳

۱۰پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اَلرَّجُلُ راعٍ عَلى اَهْلِ بَیْتِهِ وَ هُوَ مَسؤُولٌ عَنْهُمْ وَ الْمَرْاَةُ راعیَةٌ عَلى بَیْتِبَعْلِها وَ وُلْدِهِ وَ هِىَ مَسْؤُولَةٌ عَنْهُمْ ؛

مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال مى‏شود و زن، سرپرست خانهشوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سئوال مى‏شود. صحیح بخارى، ج ۳، ص ۱۲۵

۱۱امام باقر علیه‏ السلام : اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّه‏ِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ؛

گرامى‏ترین شما نزد خداوند، كسى است كه بیشتر به همسر خود احترام بگذارد. وسائل الشیعه ، ج ۱۵، ص ۵۸ ، ح ۶

۱۲امام باقر علیه‏ السلام : لا شَفیعَ لِلْمَرْاَةِ اَ نْجَحُ عِنْدَ رَبِّها مِنْ رِضا زَوْجِها؛

هیچ شفاعت كننده‏اى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش‏تر از رضایت شوهرشنیست. خصال، ص ۵۸۸

۱۳پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِسْتَوْصُوا بِالنِّساءِ خَیْرا؛

یكدیگر را به رفتار نیك با زنان سفارش كنید. بحارالأنوار ، ج ۳۳، ص ۶۲۸ ، ح ۷۴۴

۱۴پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اَ یُّمَا امْرَاَةٍ ماتَتْ وَ زَوْجُها عَنْها راضٍ دَخَلَتِ الْجَنَّةَ؛

هر زنى، از دنیا برود و شوهرش از او راضى باشد، به بهشت مى‏رود. نهج الفصاحه، ح ۱۰۲۲

۱۵پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِنَّ اللّه‏َ یُحِبُّ المُؤمِنَ وَ یُحِبُّ اَهْلَهُ وَوُلْدَهُ وَ اَحَبُّ شَى‏ءٍ اِلَى اللّه‏ِ تَعالى اَنیَرَى الرَّجُلَ مَعَ امَرأَتِهِ و وُلْدِهِ عَلى مائِدَةٍ یَأكُلونَ فَاِذَ ا اجتَمَعوا عَلَیْها نَظَرَ اِلَیْهِمبِالرَّحْمَةِ لَهُمْ فَیَغْفِرُ لَهُم قَبْلَ اَن یَتَفَرّقُوا مِنْ مَوْضِعِهِم ؛

خداوند، مؤمن و خانواده و فرزندانش را دوست دارد. محبوب‏ترین چیز نزد خداوندآن است كه مرد را با زن و فرزندانش بر سفره‏اى ببیند كه از آن غذا مى‏خورند. پس در آنهنگام كه بر سفره گرد آیند، به آنها نگاهى مهربانانه مى‏كند و آنها را پیش از آن‏كه از جاىخود متفرق شوند، مى‏آمرزد. تنبیه الغافلین ، ص ۳۴۳، ح ۴۹۸

۱۶پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : یَجِبُ عَلَى الرَّجُلِ لاِمْرَأَتِهِ ما یَجِبُ لَهُ عَلَیْها، اَن یَتَزَیَّنَ لَها كَما تَتَزَیَّنُ لَهُفى غَیرِ مَأثَمٍ ؛

همان حقوقى كه لازم است مرد در رابطه با همسر خود رعایت كند، بر زن نیز لازماست این‏كه شوهر، خود را براى همسر خویش آراسته كند؛ همان‏گونه كه زن، خود را درغیر گناه براى همسر خویش آراسته مى‏كند. الفردوس ، ج ۵، ص ۵۲۱ ، ح ۸۹۵۳

۱۷امام صادق علیه‏ السلام : لا غِنى بِالزَّوجِ عَنْ ثَلاثَةِ اَشْیاءَ فیما بَیْنَهُ وَ بَیْنَ زَوْجَتِهِ وَ هِىالْمُوافَقَةُ لِیَجْتَلِبَ بِها مُوافَقَـتَها وَ مَحَبَّتَها وَ هَواها وَ حُسْنُ خُلُقِهِ مَعَها وَ اِسْتِعْمالُهُاسْتِمالَةَ قَلْبِها بِالْهَیْئَةِ الْحَسَنَةِ فى عَیْنِها وَ تَوسِعَتِهِ عَلَیْها ؛

شوهر در رابطه با همسرش از سه چیز بى‏نیاز نیست: سازگارى كه با آن، سازگارى ومحبت و عشق زن را به خود جلب كند و خوش اخلاقى با او و دلبرى از او با آراستن خودبراى وى و فراهم آوردن امكانات رفاهى او. تحف العقول ، ص ۳۲۳

۱۸امام على علیه‏ السلام : فَوَ اللّه‏ِ ما اَغْضَبْتُها و لا اَكْرَهْتُها عَلى اَمْرٍ حَتّى قَبَضَهَا اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّاِلَیْهِ و لا اَغضَبَتْنى و لا عَصَتْ لى اَمرا و لَقَد كُنْتُ اَ نْظُرُ اِلَیْها فَتَنكَشِفُ عَنِّى الهُمومُ وَالاَحزانُ ؛

به خدا سوگند كه هرگز بر فاطمه علیهاالسلامغضب نكردم و او را به كارى مجبور نساختم، تاآن‏كه خداوند عزّوجلّ او را به نزد خویش بُرد و او نیز مرا خشمگین نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نكرد و من هرگاه به او نگاه مى‏كردم، غصّه‏ها و اندوه‏هایمبرطرف مى‏شد. كشف الغمّة ، ج ۱، ص ۳۶۳

۱۹پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ اُعْطِىَ لَهُ خَمْسا لَمْ یَكُن لَهُ عُذرٌ فى تَركِ عَمَلِ الآخِرَةِ: زَوْجَةٌصالِحَةٌ تُعینُهُ عَلى اَمرِ دُنْیاهُ و آخِرَتِهِ و بَنونَ اَبرارٌ و مَعیشَةٌ فى بَلَدِهِ و حُسنُ خُلقٍیُدارى بِهِ النّاسَ و حُبُ اَهل بَیتى؛

به هر كس پنج چیز داده شد، بهانه‏اى در ترك كار آخرت ندارد: زنى شایسته كه او رادر امور دنیا و آخرتش یارى كند، فرزندانى خوب، امكاناتى در شهر خود و اخلاقى خوب كه با آن، با مردم مدارا كند و دوستى خاندان من. الدعوات ، ص ۴۰، ح ۹۷

۲۰امام على علیه‏ السلام : تَغَرَّبْ عَنِ الاَْوْطانِ فى طَلَبِ الْعُلى وَ سافِرْ فَفِى الاَْسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ:تَفَرُّجُ هَمٍّ وَ اكْتِسابُ مَعیشَةٍ وَ عِلْمٌ وَ آدابٌ وَ صُحْبَةُ ماجِدٍ؛

براى كسب مجد و عظمت از وطن خود دور شو و سفر كن، كه در مسافرت پنجفایده است: برطرف شدن اندوه، به‏دست آوردن روزى، و دانش و آداب زندگى،و هم‏نشینى با بزرگان. مستدرك الوسائل، ج ۸ ، ص ۱۱۵،ح ۹۱۹۹

۲۱امام سجاد علیه‏ السلام : اَ لْقَوْلُ الْحَسَنُ یُثْرِى الْمالَ وَ یُنْمِى الرِّزْقَ وَ یُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ یُحَبِّبُاِلَى الاَْهْلِ وَ یُدْخِلُ الْجَنَّةَ؛

گفتار نیك، ثروت را زیاد و روزى را فراوان مى‏كند، مرگ را به تأخیر مى‏اندازد، انسانرا در خانواده محبوب مى‏كند و به بهشت وارد مى‏نماید. خصال، ص ۳۱۷، ح ۱۰۰

۲۲امام على علیه‏ السلام : اَلاْنْصافُ یَرْفَعُ الْخِلافَ وَ یوجِبُ الاْیتِلافَ؛

انصاف، اختلافات را از بین مى‏برد و باعث الفت و همبستگى مى‏شود. غررالحكم، ح ۱۷۰۲

۲۳امام صادق علیه‏ السلام : اِنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وَ تَعالى غَیورٌ وَ یُحِبُّ كُلَّ غَیورٍ وَ لِغَیْرَتِهِ حَرَّمَالْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها؛

خداوند تبارك و تعالى با غیرت است و هر با غیرتى را دوست دارد و از غیرتمندىاوست كه زشتى‏ها را از پیدا و ناپیدا، حرام فرموده است. كافى، ج ۵ ، ص ۵۳۵، ح ۱

۲۴امام على علیه‏ السلام : ایّاكَ وَ التَّغایُرَ فى غَیْرِ مَوْضِعِ غَیْرَةٍ فَاِنَّ ذلِكَ یَدْعُو الصَّحیحَةَ مِنْهُنَّاِلَى السَّقَمِ وَلكن اَحْكِمْ اَمْرَهُنَّ فَاِنْ رَأَیْتَ ذَ نْبا فَعاجِلِ النَّـكیرَ عَلَى الْكَبیرِ وَ الصَّغیرِ وَایّاكَ اَنْ تُعاقِبَ فَتَعْظُمَ الذَّنْبُ وَ تُهَوَّنَ الْعَتْبُ ؛

از غیرت نابه‏جا بپرهیز؛ چرا كه این كار، زنان درستكار را به لغزش مى‏كشانَد؛ اما بركارزنان، نظارت داشته باش و هرگاه گناهى از آنان دیدى، چه بزرگ و چه كوچك، ازطریق نشان دادن ناخشنودى خویش، با آن برخورد كن و از مجازات كردن بپرهیز، چراكه گناه، بزرگ و تذكّر، كم اثر مى‏گردد. تحف العقول، ص ۸۷

۲۵امام صادق علیه‏ السلام : بِرُّوا آباءَكُمْ یَبِرَّكُمْ اَبْناؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤُكُمْ ؛

به پدر و مادر خود نیكى كنید، تا فرزندانتان به شما نیكى كنند و نسبت به زنان مردمپاكدامن باشید، تا زنانتان پاكدامن باشند. كافى ، ج ۵، ص ۵۵۴ ، ح ۵

۲۶امام هادى علیه‏ السلام : اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَدیمةَ وَ یُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَ ثیقَةَ وَ اَقَلُّ مافیهِ اَنْتَـكونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ ؛

بگو مگو، دوستى طولانى را از بین مى‏بَرد و رابطه محكم را به جدایى مى‏كشاند وكمترین اثر بگو مگو این است كه هر كدام از دو طرف، مى‏خواهد بر دیگرى پیروز شود وهمین در پى پیروزى بودن، مهم‏ترین عامل قطع رابطه است. نزهة الناظر، ص ۱۳۹، ح ۱۱

۲۷امام على علیه‏ السلام : ثَلاثٌ لایَهْنَأُ لِصاحِبِهِنَّ عَیْشٌ: اَ لْحِقْدُ، وَ الْحَسَدُ، وَ سُوءُ الْخُلْقِ ؛

سه چیز است كه هر كس داشته باشد، زندگى بر او شیرین نیست: كینه، حسد و بد اخلاقى. غررالحكم ، ح ۴۶۶۳

۲۸پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : لا یَحِلُّ لاِِمْرَاَةٍ اَنْ تَنامَ حَتّى تَعْرِضَ نَفْسَها عَلى زَوْجِها تَخْلَعُثیابَها وَ تَدْخُلُ مَعَهُ فى لِحافِهِ فَـتُلْزِقُ جِلْدَها بِجِلْدِهِ، فَاِذا فَعَلَتْ ذلِكَ فَقَدْعَرَضَتْ نَفْسَها؛

هیچ زنى پیش از آن‏كه خود را در اختیار شوهرش قرار دهد، یعنى لباسش را درآوردو با او به بستر برود و خود را به او بچسباند، حق ندارد بخوابد، وقتى چنین كرد در واقعخود را در اختیار شوهرش قرار داده است. مكارم الاخلاق، ص ۲۳۸

۲۹پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِلا اِنَّ خَیْرَ الرِّجالِ مَنْ كان بَطى‏ءَ الْغَضَبِ سَریعَ الرِّضا وَ شَرَّ الرِّجالِمَنْ كانَ سَریعَ الْغَضَبِ بَطى‏ءَ الرِّضا ؛

بدانید كه بهترین انسان‏ها كسانى هستند كه دیر به خشم آیند و زود راضى شوند وبدترین انسان‏ها كسانى هستند كه زود به خشم آیند و دیر راضى شوند. نهج الفصاحه ، ح ۴۶۹

۳۰پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِذا اَرادَ اللّه‏ُ بِاَهْلِ بَیْتٍ خَیْرا فَقَّهَهُمْ فِى الدّینِ وَ وَقَّرَ صَغیرُهُمْ كَبیرَهُمْوَ رَزَقَهُمُ الرِّفْقَ فى مَعیشَتِهِمْ وَ الْقَصْدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُمْ عُیُوبَهُمْ فَیَتُوبُوا مِنْها وَاِذا اَرادَ بِهِمْ غَیْرَ ذلِكَ تَرَكَهُمْ هَمَلاً؛

هرگاه خداوند براى خانواده‏اى خیر بخواهد، آنان را در دین دانا مى‏كند، كوچك‏ترهابزرگ‏ترهایشان را احترام مى‏نمایند، مدارا در زندگى و میانه‏روى در خرج كردن راروزیشان مى‏نماید و به عیوبشان آگاهشان مى‏سازد، تا آنها را برطرف كنند و اگر براىآنان جز این بخواهد، به‏خودشان واگذارشان مى‏نماید. نهج الفصاحه، ح ۱۴۷

۳۱پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله: مَنْ كانَ لَهُ امْرَاَةٌ تُؤذیهِ لَمْ یَقْبَلِ اللّه‏ُ صَلاتَها وَ لا حَسَنةً مِنْ عَمَلِها حَتّىتُعینَهُ وَ تُرضیَهُ وَ اِنْ صامَتِ الدَّهرَ وَ قامَتِ اللَّیْلَ وَ اَعْتَقَتِ الرِّقابَ وَ اَ نْفَقَتِ الاَْمْوالَ فىسَبیلِ اللّه‏ِ وَ كانَتْ اَوَّلَ مَنْ یَرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ و عَلَى الرَّجُلِ مِثْلُ ذلِكَ الوِزْرِ وَ الْعَذابِ اِذاكانَ لَها مُؤذیا ظالِما ؛

هر زنى، كه شوهرش را آزار دهد، اگر تمام عمرش را روزه بگیرد و شب‏ها عبادت كندو بنده‏ها آزاد نماید و مال‏ها در راه خدا انفاق كند، خداوند هیچ نماز و كار نیكى را از اونمى‏پذیرد، تا آن‏گاه كه به شوهرش كمك كند و او را از خود راضى نماید وگرنه آن زناولین كسى است كه به جهنم مى‏رود. سپس فرمودند: مرد، هم اگر همسر خود را اذیتكند یا به او ظلم نماید، چنین گناه و عذابى خواهد داشت. ثواب الاعمال ، ص ۳۳۵، ح ۱

۳۲پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اِنَّ خَیْرَ نِسائِكُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفیفَةُ، الْعَزیزَةُ فى اَهْلِهَا، الذَّلیلَةُ مَعَبَعْلِهَا، الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِها، اَلْحِصانُ عَلى غَیْرِهِ الَّتى تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطیعُ اَمْرَهُ وَ اِذاخَلابِها بَذَلَت لَهُ ما یُریدُ مِنها ؛

بهترین زنانتان، زن زایا، بسیار مهربان و پاكدامن است كه نزد خویشاوندان خود عزیزباشد و در برابر شوهرش فروتن و مطیع، خود را براى شوهرش بیاراید و از غیر اوبپوشاند، سخن شوهرش را بشنود و فرمان او را اطاعت نماید و چون شوهرش با او خلوتكند، خود را در اختیار او قرار دهد. كافى، ج ۵ ، ص ۳۲۴، ح ۱

۳۳امام على علیه‏ السلام : لَو اَنَّ السَّماواتِ وَ الاَرْضَ كانَتا عَلى عَبْدٍ رَتْقا ثُمَّ اتَّقَى اللّه‏َ لَجَعَلَ اللّه‏ُ لَهُمِنهُما مَخرَجا و رَزَقَهُ مِن حَیْثُ لا یَحتَسِبُ؛

اگر درهاى آسمان‏ها و زمین بر روى انسانى بسته باشند و او تقواى الهى پیشه كند،خداوند، راه گشایشى در آنها براى او فراهم مى‏كند و از جایى كه گمان ندارد، روزى‏اش مى‏دهد. غررالحكم، ح ۷۵۹۹

۳۴پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مِنْ سَعادَةِ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ الزَّوْجَةُ الصّالِحَةُ وَ الْمَسْكَنُ الْواسِعُ وَ الْمَرْكَبُالْبَهىُّ وَ الْوَلَدُ الصّالِحُ؛

از خوشبختى مرد مسلمان، داشتن همسرى شایسته، خانه‏اى بزرگ، وسیله‏اىراحت براى سوارى و فرزند خوب است. بحارالأنوار، ج ۷۶، ص ۱۵۵، ح ۳۵

۳۵پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : نَظَرُ الْوَلَدِ اِلى والِدَیْهِ حُبّا لَهُما عِبادَةٌ ؛

نگاه محبّت‏آمیز فرزند به پدر و مادرش، عبادت است. تحف العقول ، ص ۴۶

۳۶امام صادق علیه‏ السلام : عَنْ اَبى وَلاّدٍ الْحَنّاطِ قالَ: سَاَ لْتُ اَبا عَبْدِاللّه‏ِ علیه‏ السلامعَنْ قَوْلِ اللّه‏ِ:«وَ بِالْوالِدَیْنِ اِحْسانا» فَقالَ: اَلاِحْسانُ اَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُما وَ لا تُكَلِّفَهُما انْ یَسْألاكَشَیْئا هُما یَحْتاجانِ اِلَیْهِ؛

ابى ولاّد مى‏گوید: معناى آیه «به پدر و مادرتان نیكى كنید» را از امام صادق علیه‏ السلامپرسیدم، فرمودند: نیكى به پدر و مادر این است كه رفتارت را با آنها نیكوكنى و مجبورشان نكنى تا چیزى كه نیاز دارند از تو بخواهند (یعنى قبل ازدرخواست آنان، نیازشان را برطرف كنى). بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۷۹، ح ۷۸

۳۷امام صادق علیه‏ السلام : خَیْرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتِى الَّذینَ لا یَتَطاوَلونَ عَلى اَهلیهِم و یَحِنُّونَ عَلَیهِم وَ لا یَظلِمونَهُم ؛

بهترین مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود خشن نباشند،اهانت نكنند، دلسوزشان باشند و به آنان ظلم ننمایند. مكارم الاخلاق ، ص ۲۱۶

۳۸پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ كَدُعاءِ النَّبىِّ لاُِمَّتِهِ ، دُعاءُ الوالِدَةِ یُفْضى اِلَى الحِجابِ؛

دعاى پدر براى فرزندش، همانند دعاى پیامبر براى امّتش است.دعاى مادر از موانع اجابت دعا، مى‏گذرد. مشكاة الانوار، ص ۲۸۲؛ ربیع الابرار ، ج ۲،ص ۲۲۵

۳۹پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : وَ نِساءٌ كاسیاتٌ عاریاتٌ مُمیلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِالْمائِلَةِ لایَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلایَجِدْنَ ریحَها وَ اِنَّ رِیحَها لَیُوجَدُ مِنْ مَسیرَةِ كَذا وَكَذا؛

(در آینده) زنانى پیدا مى‏شوند كه در عین پوشیدگى برهنه‏اند (لباس‏هاى بدن نما وجوراب‏هاى نازك مى‏پوشند) هوسباز و دلفریب مى‏باشند، موهاى خود را طورى آرایشمى‏كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى‏كند. اینان داخل بهشت نمى‏شوند و حتى بوىآن را استشمام نمى‏كنند، با این‏كه بوى بهشت از راه بسیار دور استشمام مى‏شود. صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۶۸۰، ح ۲۱۲۸

۴۰پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : اَلمُؤمِنُ یَأكُلُ بِشَهْوَةِ اَهلِهِ، اَلمُنافِقُ یَأكُلُ اَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ ؛

انسان با ایمان به میل و رغبت خانواده‏اش غذا مى‏خورد، ولى منافق میل و رغبتخود را به خانواده‏اش تحمیل مى‏كند. كافى ، ج ۴، ص ۱۲، ح ۶